maandag 19 april 2010

Mijn keuze is gevallen...

Zo, in mijn voorgaande bericht schreef ik de dilemma's van het ontwikkelen en afdrukken. Ik twijfelde met name over het afdrukken. Het is een prijzige bezigheid en je geeft alles in handen van een derde persoon. In tegenstrijd met mijn uitgangspunt waarbij ik juist zoek naar volledige controle van het proces, met alle voor en nadelen.

Om dat proces zo veel mogelijk gestalte te geven heb ik de stap gewaagd en heb ik besloten om alles zelf op te gaan lossen. Ik heb nu een volledige doka ingericht en heb gisteren mijn eerste afdrukken gemaakt van mijn eerste rol 120film, die ik zelf heb ontwikkeld.

De aankopen
Iedereen die weleens een film heeft ontwikkeld en afgedrukt weet dat je daar een flinke hoeveelheid chemicaliƫn bij nodig hebt. Ik was toevallig in de buurt van Amsterdam, en had middels internet een aantal adres gevonden die ik systematisch wilde afwerken. Het eerste adres, ik stond ongeveer 5 straten verderop geparkeerd, netjes 4 euro betaald voor een uur parkeren. Dus ik ben op zoek gegaan, de straat gevonden, het juiste huisnummer gevonden, verrek een Poolse supermarkt?
Afijn dankzij de behulpzame mede middenstanders in de straat begreep ik dat deze zaak al enige tijd niet meer bestaat. Ik was er al bang voor, maar wist dankzij de internet zoektocht dat deze man nooit een website had opgezet, dus het was een gokje om op de bonnefooi toch te gaan kijken.

Het tweede adres bleek 5 kilometer verderop te zijn. Ik had het snel gevonden. Fotohandel den Boer. Klein winkeltje, maar deze zaak ademde fotografie mensen. Er is geen plekje in deze winkel dat niet volgestouwd is met camera's, lenzen en chemie.
Ik ben direct aan de beurt, en schaam me een beetje omdat ik met vrijwel geen voorkennis kom vragen wat ik nodig heb. Maar dat blijkt helemaal geen probleem, ik wordt erg goed geholpen door de verkoopster en ze laat alles zien, en stelt zelf vragen aan de eigenaar. Die man is een soort wandelende encyclopedie, hij weet vrijwel alles uit zijn hoofd, en weet in de chaos van de winkel alles te vinden.

Binnen een halfuur stond ik weer buiten met flessen chemie, lege opslagflessen en fotopapier.
Deze week heb ik ook nog twee afspraken gepland staan om de rest van de Doka spullen aan te schaffen.

Wat hebben we dan nodig?
Het belangrijkste: de vergroter. Dit apparaat zorgt ervoor dat je kleine negatief tot het gewenste formaat op je papier wordt geprojecteerd. Vergroters komen in vele vormen, maten en grootten. Welke je koopt is mede afhankelijk van je doelen, namelijk alleen zw/w of toch ook kleur. Mijn voorkeur ging uit naar een kleuren vergroter, hiermee kan ik namelijk alle kanten nog op. Toch heb ik ook een zw/w vergroter gehaald, maar dat was meer omdat er nog andere zaken bij te koop waren die ik kon gebruiken.
Als tweede is het belangrijk om te bepalen welke negatiefformaten je gaat vergroten, dit heeft namelijk invloed op de aankoop omdat je bepaalde onderdelen dat zult moeten verwisselen. Zoals bijvoorbeeld een negatiefhouder, een lens en soms ook de condensors.
Ten derde is het dus van belang dat het ding compleet is, soms zit er geen negatiefhouder bij, en dan is je vergroter waardeloos.
Ten vierde is he belangrijk om te weten hoe groot jewilt gaan afdrukken, ben je tevreden met 10x15? Misschien wil je wel een 30x30 afdruk maken, zorg er dan voor dat je vergroter dit ook daadwerkelijk kan!

Tot slot over de vergroter. Ik heb uiteindelijk betaald voor de vergroters. Ik heb nu wel 2 volledig functionerende vergroters, met alle benodigdheden en in werkende staat. Op sites als marktplaats, ebay etc, staan heel veel zaken voor nop. Zorg dan wel dat je je verzekerd dat alles erbij zit, en betaal anders iets meer, dat scheelt een hele hoop kopzorgen achteraf.

Wat hebben we nog meer nodig in de doka?

-Dokalamp, het liefst een gehele behuizing waar een gewoon gloeilampje door een rood filter schijnt. De rode dokapeertjes worden nauwelijks nog verkocht
-Bakken voor ontwikkelaar, stopbad en fixeer
-Thermometer
-Doka klok
-Klemmen, om de foto's tussen de bakken te transporteren
-Klemmen om de foto's op te hangen
-Korrelvergroter, om te focussen onder de vergroter
-Water

Het doel is om in de komende berichten de onderwerpen ontwikkelen en afdrukken/vergroten door te nemen. Het gebruik van de bovenstaande spullen zal ik dan ook uitleggen. Dus check af en toe mijn blog voor verdere info.

Succes met het zoeken van je Doka!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten